اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

اقامت ۵ ساله ترکیه

افرادی که قصد اقامت ترکیه را دارند تنها با داشتن پاسپورت کشور ترکیه می تواند به طور کامل از حقوق و امتیاز شهروندی مانند شهروندان ترکیه استفاده نماید البته با داشتن اقامت موقت ترکیه و اقامت دائم ترکیه از مزایایی همچون حضور در ترکیه، افتتاح حساب بانکی بین المللی، تحصیل فرزندان در مدارس و دانشگاههای ترکیه و … بهره مند خواهد شد.به طور کلی اخذ اقامت در ترکیه به دو صورت انجام می شود: ۱٫ اقامت موقت ترکیه ۲٫ اقامت دائم ترکیه

کشور ترکیه به علت نزدیکی به کشور ایران بهترین کشور جهت تحصیل در ترکیه به عنوان مثال تحصیل گروه پزشکی در ترکیه یا تحصیل داروسازی در ترکیه همچنین برای تحصیل رایگان در ترکیه انتخاب می شود.

 

 

اقامت و تابعیت ترکیه – مدارک لازم جهت اخذ اقامت موقت در ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ اقامت موقت در ترکیه به شرح زیر می باشد :

  1. تکمیل فرم درخواست
  2. کپی و اصل پاسپورت
  3. چهار قطعه عکس رنگی با سایز پاسپورت
  4. مدارکی دال بر داشتن تمکن مالی مناسب برای هزینه های مدت زمان اقامت در ترکیه (میزان مشخصی در قانون قید نشده است) برای خود و خانواده تحت تکفل
  5. داشتن بیمه از یک بیمه خصوصی
  6. مدارک دال بر خرید ملک، قرارداد کاری یا تاسیس و ثبت شرکت

اقامت و تابعیت ترکیه – اقامت دائم ترکیه

اخذ اقامت دائم ترکیه به روشهای زیر امکان پذیر است:

  1. هر کدام از اقامت های کوتاه مدت در ترکیه بشرطی که ۸ سال پشت سرهم تمدید شده باشد و شما در طول این مدت سالی حداقل ۱۸۶ روز در ترکیه بوده باشید به اقامت دائم تبدیل می شود.
  2. خرید ملک با ارزش ۱ میلیون دلار آمریکا سریعترین راه برای اخذ اقامت دائم ترکیه است.
  3. ازدواج با یک تبعه ترکیه که بعد از سه سال به تابعیت ترکیه منجر می شود بشرطی که:
    – زن و شوهر باهم زندگی کنند.
    – روابط مناسبی در زمان زندگی متاهلی داشته باشند.
    – ازدواج نباید یک تهدید برای امنیت عمومی ترکیه باشد.
  4. بیاد داشته باشید که اگر بدلیل مسائل حقوق بشری یا پناهندگی فردی در ترکیه سکنی داشته باشد بهیچ عنوان نمی تواند اقامت دائم ترکیه را کسب کند.

دریافت این اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه انجام می پذیرد. با این روش شما از مزایای اقامت موقت برخوردار خواهید بود به علاوه اینکه این روش از اعتبار بالاتری برخوردار می باشد که می تواند کمک شایانی برای تجارت باشد.


اقامت یکساله ترکیه

این اقامت بر مبنای تاسیس شرکت یا استتخدام در یک شرکت محلی ترک صادر می شود. هزینه اخذ این اقامت منوط به اخذ اجازه کار از دولت ترکیه می باشد. پس از اخذ اجازه کار که هزینه آن 3000 دلار می باشد .دقت کنید که باید در طول اقامت کاری بیمه پرداخت کنید. همچنین چنانچه خود شما صاحب شرکت باشید باید در شرکت شما بعنوان یک خارجی برای پنج تبعه ترکیه کار ایجاد نموده یا در واقع صرفا بیمه رد کنید. هزینه این بیمه ماهیانه حدود هفتصد تا هشتصد دلار می باشد. هزینه اخذ این اقامت نیز 1500 دلار می باشد.


تا یکی دو ماه گذشته شرایط به این شکل بود که اگر می خواستید اقامت یکساله  ترکیه را دریافت نمایید باید مدارک زیر را اداره امنیت تحویل می دادید

اجاره نامه خانه خود که به نام شما نیز باشد

یک برگه پرینت بانکی از حساب که مبلغ موجود در آن شش هزار دلار باشد

دارا بودن بیمه یکساله که شامل خدماتی چون بیمه سرپایی، عملیات و دارو باشد

همراه داشتن چند قطعه عکس

دریافت نمودن نوبت برای تحویل مدارک به اداره امنیت

هزینه دریافت اقامت یکساله توریستی

برای اخذ اقامت یکساله ترکیه ده روز کاری زمان لازم بود و تقریبا ۴۰ روز پس از درخواست برای شما کارت اقامت یکساله ترکیه صادر میشد


شما پس از وارد شدن به کشور ترکیه می توانید اقدام به دریافت اقامت ترکیه به مدت یکسال نمایید. اقامت یکساله توریستی تکیه به صورت پابت یکساله خواهد بود. مدارکی که شما برای انجام این کار نیاز دارید عبارتند از : اجاره نامه خانه خود که به نام شما نیز باشد / یک برگه پرینت بانکی از حساب که مبلغ موجود در آن شش هزار دلار باشد / دارا بودن بیمه یکساله که شامل خدماتی چون بیمه سرپایی، عملیات و دارو باشد / عکس / دریافت نمودن نوبت برای تحویل مدارک به اداره امنیت / هزینه دریافت اقامت یکساله توریستی

یک تا دو هفته پس تهیه مدارک می توان آن را به اداره امنیت تحویل داد. از همین رو شما باید از قبل اقدام به اخذ نوبت از این اداره نمایید. همچنین پس از انجام این مراحل کارت شما پس از مدت یک الی دو ماه کارت برای شما ارسال خواهد شد.

دریافت اقامت یکساله تحصیلی به افرادی تعلق می گیرد که یا در دوره های زبان ترکی شرکت می کنند و یا در دانشگاه های ترکیه مشغول تحصیل می باشند. شرایط این اقامت با اقامت توریستی یکی می باشد جزء اینکه برای این نوع اقامت نیازی به اجاره نامه نمی باشد.

اقامت یکساله کاری بر این اساس است که شما یا باید استخدام در یک شرکت محلی ترک باشید و یا در این کشور یک شرکت تاسیس نمایید. هزینه این نوع اقامت بستگی به اجازه کار از سوی دولت ترکیه دارد. اگر پس از دریافت، این اقامت به مدت پنج سال تمدید گردد تبدیل به پاسپورت ترکیه می گردد.

اقامت در ترکیه برای ایرانیان

همواره ترکیه یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقصد های گردشگری مردم سراسر دنیا مخصوصا برای ایرانیان بوده است. این بدین دلیل است که ایران در نزدیکی کشور ترکیه قرار گرفته، از لحاظ آب و هوا و خصوصیات فرهنگی و دینی دارای شباهت‌های زیادی است و شهروندان ایرانی برای سفر توریستی و گشت و گذار در این کشور جذاب نیاز به دریافت ویزا ندارند.

طی چند سال گذشته این کشور رشد چشمگیری در زمینه جذب دانشجویان خارجی و تحصیلی داشته و به یکی از مقاصد اصلی تحصیلی دنیا نیز بدل شده و با تغییر قانون و سرعت بخشیدن روند سرمایه‌گذاری و خرید ملک شهروندان خارجی، با استقبال بیشتری متقاضیان زندگی و اقامت در ترکیه روبرو شده است.


برای اخذ اقامت بلند مدت و شهروندی ترکیه، باید بتوانید شرایطی که با آن اقامت موقت (یکساله) ترکیه را دریافت کرده اید، حفظ کنید و بعد از هر سال جهت تمدید مجوز اقامتتان اقدام کنید.


اقامت دائم معمولاً بعد از آنکه تمدیدهای سالانه اقامت کوتاه مدت انجام شد، قابل دریافت خواهند بود. در مجموع، اتباع خارجی برای دریافت اقامت بلند مدت ترکیه باید حداقل به مدت ۸ سال (یا ۵ سال به صورت متوالی) در ترکیه با اقامت کوتاه مدت خود زندگی کنند.


یکی از مواردی که موجب جذابیت دریافت اقامت ترکیه شده، اقتصاد پویا و قدرتمند این کشور است.

اقتصاد در ترکیه ترکیبی از اقتصاد مدرن و سنتی بر پایه کشاورزی است.

اقتصاد ترکیه با سرعت در حال خصوصی‌سازی است با این حال هنوز دولت در بخش‌هایی چون بانک‌داری، حمل‌ و‌ نقل و ارتباطات نقش اصلی را ایفا می‌کند.


پایتخت ترکیه، شهر بزرگ و زیبای آنکارا و بزرگ ترین شهر آن استانبول می باشد. کشور ترکیه در واقع یک شبه جزیره است با آب و هوای متنوع و به طور کلی با توجه به موقعیت جغرافیایی اش آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. کشور ترکیه از سمت شمال با کشورهای بلغارستان ، گرجستان ، ارمنستان ، یونان و همچنین دریای سیاه، از سمت جنوب با کشورهای سوریه ، عراق و دریای مدیترانه ، از سمت شرق با کشور ایران و از سمت غرب با دریای اژه مرز مشترک دارد. از لحاظ اقتصادی می توان گفت اقتصاد ترکیه بیشتر بر مبنای کشاورزی است. از محصولات کشاورزی این کشور می توان مرکبات، چغندرقند، تنباکو، زیتون و کتان را نام برد. از مهم ترین شهرهای ترکیه می توان به چند شهر: آنکارا ، استانبول ، ازمیر ، آنتالیا، بدروم، کوش آداسی، مارماریس و قونیه ( شهر مولانا) اشاره کرد. هزینه زندگی در ترکیه در شهرهای مختلف ، متفاوت است و در این مقاله به بررسی ریز میانگین یا متوسط هزینه زندگی در ترکیه پرداخته ایم.

هزینه زندگی در ترکیه 14.45% بالاتر از هزینه های زندگی در ایران است و میتوان گفت هزینه ی ماهانه ی زندگی در ترکیه حدودا بین 1500 تا 2000 لیر، معادل 500 تا 600 دلار می باشد. واحد پول در ترکیه لیر می باشد. در زیر، ریز هزینه های زندگی در این کشور زیبا را بررسی می کنیم البته هزینه بلیط ترکیه و غیره مرتبط با این مقاله نمی شود. مهاجرت به ترکیه از روش کار ، سرمایه گذاری در ترکیه و همچنین تحصیل امکان پذیر است.