اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

انواع شرکت‌های تجاری فعال در ترکیه

شرکت‌های تجاری می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند. دسته بندی‌هایی که برای شرکت‌های تجاری عنوان می‌شود با توجه به قانون تجاری و مدنی هر کشور متفاوت خواهد بود. البته این تفاوت‌ها بیشتر در خصوص حد و حدود فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها و جزئیات آن‌ها اعمال شده است و چندان تمایزی در کل به وجود نیاورده است. به طور کلی انواع شرکت‌های تجاری به شکل معمول شامل آیتم‌های زیر می‌شوند:

شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی به طور کلی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه اصلی آن به قسمت‌های مساوی تقسیم شده است. این تقسیم بندی‌ها اصطلاحاً سهام نامیده می‌شوند. افراد می‌توانند با خرید این سهام‌ها تبدیل به سهام داران شرکت شوند و بدین ترتیب با توجه به درصد سهام خود در سود و یا زیان شرکت سهیم شوند. نکته ای که در خصوص این شرکت‌ها وجود دارد تعداد شرکا است. طبق قانون کشور ترکیه بایستی تعداد شرکا 5 نفر یا بیشتر باشد. سهام داران این دست از شرکت‌ها می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. شرکت‌های تجاری سهامی خود به دو دسته سهامی عام و خاص تقسیم بندی می‌شوند.

سهامی عام: در این نوع شرکت‌ها بخشی از سرمایه اصلی شرکت به واسطه فروش سهام به مردم تامین می‌شوند. برای این کار موسسین شرکت ابتدا سرمایه و ارزش مجموعه خود را تعیین می‌کنند و سپس 35% از این مبلغ را خود در یک حساب به نام شرکت سپرده گذاری می‌کنند و همچنین در قبال 20% دیگر از این سرمایه تعهد اعلام می‌دارند. پس از طی این فرایندها لازم است یک اظهارنامه به همراه اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی را آماده نموده و به مراجع ثبت شرکت‌ها ارائه دهند.

طبق قانون ترکیه سهام داران این شرکت‌ها بایستی بیشتر از حداقل 250 نفر باشند.

سهامی خاص یا آنونیم: این دسته از شرکت‌های سهامی تمامی سرمایه خود را به کمک موسسین خود تهیه می‌کنند. هیچ نوع اوراق قرضه ای برای این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت و افراد برای جابه جایی سهام‌ها و یا اضافه نمودن شریک جدید بایستی با تمامی شرکا مشورت کرده و رضایت آن‌ها را کسب کنند. فرایندهای ثبت این دسته از شرکت‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. سهام داران این دسته از شرکت‌ها بایستی کمتر از 250 نفر باشد.

نکته ای که لازم است در پایان توضیحات مربوط به شرکت‌های سهامی اضافه نماییم، شیوه برگزاری جلسات آن‌ها است. بر اساس قانون تجارت ترکیه برای برگزاری جلسات مجمع عمومی این شرکت‌ها نیاز است که نمایندگی از وزارت بازرگانی ترکیه حضور داشته باشد در غیر این صورت جلسه برگزار شده و تصمیمات آن فاقد اعتبار خواهند بود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود از رایج‌ترین شرکت‌های بازرگانی و تجاری هستند که به منظور پیش برد فعالیت‌های تجاری میان دوستان، آشنایان و یا اعضای خانواده تاسیس می‌شوند. این شرکت‌ها کاملاً برای اهداف تجاری طراحی شده اند. شرح وظایف و تعهدات افراد در این دست از شرکت‌ها تنها به نسبت سرمایه وارد شده توسط آن‌ها خواهد بود. از حداقل 2 نفر گرفته تا حداکثر 50 نفر می‌توانند برای ثبت شرکت‌های مسئولیت محدود یا لیمیتیت در ترکیه اقدام نمایند. نکته دیگر در خصوص این دست از شرکت‌ها عدم دسترسی پستانکاران به سرمایه خارج از شرکت شرکا است. در ترکیه شما با حداقل بودجه 10 هزار لیر می‌توانید برای ثبت این دست از شرکت‌ها اقدام نمایید.

جزئیات قوانین مربوط به ثبت این دسته از شرکت‌ها تا حد زیادی مشابه به قوانین سایر شرکت‌ها می‌باشد.

شرکت‌های تضامنی

شرکت‌های تضامنی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دو یا چند شریک با یکدیگر تحت اسمی مشخص شروع به فعالیت‌های تجاری می‌کنند. اشخاص در این شرکت‌ها می‌توانند سرمایه‌های متفاوتی داشته باشند. نکته چنین شرکت‌هایی در این است که پستانکار می‌تواند طلب خود را از هر یک از شرکا درخواست کند. در این شرکت‌ها در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کفایت نکند هر یک از شرکا موظف هستند قرض‌ها را پرداخت نمایند. البته بایستی ذکر نمود که شرکا می‌توانند میان خود بر اساس سهم هرکس در سود و زیان، تقسیم بدهی انجام دهند.

شرکت‌های مختلط

در شرکت‌های مختلط امور و وظایف به شکل متفاوتی تقسیم می‌شود. در این شرکت‌ها یک شخص خاص و یا چند نفر مشخص می‌توانند تمامی مسئولیت‌ها و وظایف شرکت را مدیریت کنند و به اصطلاح دارای سهم الشرکه هستند. به این افراد به اصطلاح شرکای ضامن گفته می‌شود. باقی افرادی که در این دسته از شرکت‌ها سهام دار هستند تنها نسبت به سرمایه یا سهام خود در شرکت مسئولیت خواهند داشت. نکته ای که در خصوص این دست از شرکت‌ها وجود دارد این است که اشخاص حقوقی نمی‌توانند به عنوان شرکای اصلی یا همان ضامن انتخاب شوند.

شرکت‌های گروهی

شرکت‌های گروهی برای هدف مشخصی تاسیس می‌شوند در حقیقت ثبت این شرکت‌ها راهی است که به واسطه آن می‌توان امکان انجام فعالیت‌ها تجاری برای یک بنگاه اقتصادی را میسر ساخت. نکته جالبی که در خصوص مدیریت و تقسیم وظایف این شرکت‌ها وجود دارد این است که حقوق و تعهدات سهام داران و شرکا طبق اساسنامه شرکت تعیین خواهد شد. این نکته بدین معنی است که افراد در این شرکت با توجه به سهام و سرمایه خود مسئولیت نخواهند داشت بلکه حد و حدود آن‌ها توسط اساسنامه معین می‌شود. در شرکت‌های گروهی تمامی سهام داران بایستی افراد حقیقی باشند.

موسسات مالی و یا صرافی

این موسسات مالی می‌توانند در قالب شرکت‌های سهامی شروع به فعالیت کنند. برای ثبت موسسات مالی نیاز به مجوزهای متعددی از سوی سازمان‌های درگیر است که البته فعلاً امکان صدور این مجوزها فراهم نمی‌باشد. در صورتی که قصد دارید یک صرافی یا موسسه مالی تاسیس کنید باید از راهکارهای ویژه و پیچیده ای استفاده نمایید که برای شما توسط وکلای حرفه ای با توجه به شرایط روز،روشن خواهند شد.

تا به اینجا در خصوص انواع شرکت‌هایی که می‌توانند در تکیه تاسیس شده و فعالیت خود را ادامه بدهند آشنا شدید. اسامی این شرکت‌ها ممکن است با توجه به زبان هر منطقه متفاوت باشد اما باید بدانید که تنوع آن‌ها محدود به همین 7 دسته می‌شود. البته ممکن است گزینه‌های دیگری نیز به عنوان شرکت‌ها فعالیت کنند. باید بدانید که باقی آیتم‌ها به نوعی از زیر مجموعه‌های این شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

شرکت‌های شخصی در ترکیه

نوع دیگری از شرکت‌ها هستند که با توجه به شیوه‌های شروع بیزینس در ترکیه بسیار محبوب هستند. شرکت‌های شخصی توسط تنها یک شخص حقیقی ثیت می‌شود و به واسطه آن شخص می‌تواند مجوز انجام فعالیت تجاری خود را دریافت نماید. چنین شرکت‌هایی دامنه‌ها فعالیت بسیار محدودی خواهند داشت. برای ثبت چنین شرکت‌هایی شما می‌توانید با حداقل بودجه 3 هزار لیر اقدام نمایید. شرکت شخصی معادل دریافت مجوز کسب و کار در ایران است. شما می‌توانید در یک بازه زمانی دو الی سه روزه در صورتی که مدارک کاملی داشته باشید، شرکت شخصی خود را تاسیس نمایید و آغاز به کار نمایید.


https://aralgam.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد