اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

اقامت در ترکیه

مهاجرت به ترکیه

تمدید اقامت ترکیه در شرایط کرونا

شرایط تمدید اقامت در دوران کرونا چیست؟ در دروان شیوع کرونا بدلیل محدودیت هایی که دولت ترکیه جهت کنترل این بیماری ایجاد نموده است.

سوالات متعددی در زمینه ی نحوه گرفتن راندوو وشرایط آن مخصوصا برای کسانی که مهلت اقامت آنها رو به پایان است،

مطرح شده است که در ادامه به آن می پردازیم:

شرایط:

دراین دوره شرایط گرفتن راندو و یا تمدید اقامت هیچ تغییری نکرده است و تنها مدت تاریخ راندوو طولانی تر شده است .

در بعضی از شهرها مانند استانبول راندوو از ماه آگوست به بعد به متقاضیان داده می شود ولی در شهر ازمیر مدت زمان راندو تا این حد طولانی نبوده است و تنها با اندک زمان بیشتری از قبل داده میشود.

نحوه دریاغت راندو

در مورد نحوه دریافت راندو نیز هیچ تغییری اعمال نشده است.

با این تفاوت که پرداخت هزینه هایی همچون هزینه کارت، مالیات و شماره مالیاتی از این پس بصورت اینترنتی و از طریق سایت www.ivd.gib.gov.tr    انجام میگیرد. در ضمن برای پرداخت هزینه کارت و مالیات بجز پرداخت اینترنتی، در هر شهر از طریق اداره مالیات مرکزی و یا اداره مالیاتی که از طریق اداره مهاجرت اعلام می شود، پرداخت این مبالغ ممکن خواهد بود.

نکته:

نکته حائز اهمیت برای گرفتن اقامت و یا تمدید اقامت در این دوره این است که در بیشتر ادارات مهاجرت بجز مدارکی که از قبل ارائه می شد ارائه ی گواهی عدم بیماری واگیر دار که در بیمارستان تایید و مهرشده است، الزامی می باشد. همچنین کسانی که راندو آنها از آخرین تاریخ اقامت قانونی آنها دیرتر باشد اگر بتوانند اقامت خود را تمدید کنند هیچ گونه مشکل قانونی نخواهند داشت ولی اگر موفق به تمدید اقامت خود نشوند تا 10 روز به آنها زمان برای خروج از ترکیه داده خواهد شد و در مرز به ازای هر روز دیرکرد از آخرین تاریخ اقامت قانونی جریمه پرداخت خواهند کرد. اگر در برگشت دوباره به ترکیه اقدام مجددی برای تمدید اقامت انجام گیرد در صورت تمدید یک جریمه ی مجزا هم اداره مهاجرت برای آن چند روز دیرکرد قبلی از متقاضی خواهد گرفت که باید این مبلغ را در فرمانداری شهر اقامت خود پرداخت نماید .

اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

شرایط مهاجرت فرزندان پسر قبل از سن ۱۸ سالگی چیست؟

امروزه افراد زیادی برای دست یافتن به اهداف مختلف، اقدام به مهاجرت می‌کنند.  شرایط مهاجرت، بر طبق نوع مهاجرتی که افراد انتخاب می‌کنند، متفاوت است. بر این اساس، مهاجرین باید ضوابطی که در زمینه مهاجرت به کشور مقصد در نظر گرفته شده است را رعایت کنند تا به راحتی بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند. شرایط به طور کلی برای هر فرد، متفاوت است.

معمولا فرزندان پسری که پیش از ۱۸ سالگی اقدام به مهاجرت می‌کنند، کسانی هستند که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. با این حال ممکن است افرادی هم باشند که قصد پناهندگی یا هر نوع مهاجرت دیگری را داشته باشند. این افراد می‌توانند برای گذرنامه اقدام کنند و از این لحاظ مشکلی نخواهند داشت. اولین شرط مهاجرت برای پسران زیر ۱۸ سال این است، که رضایت والدین خود را داشته باشند. در گذشته افراد زیر ۱۸ سال برای سفر به خارج از کشور، در گذرنامه والدینشان درج می‌شدند. اما در حال حاضر شرایط مهاجرت تغییر کرده است و هر فرد باید به طور مستقل دارای گذرنامه باشد. حتی اگر سن وی زیر ۱۸ سال باشد یعنی حتی کودکی که سن وی یک تا دو سال است نیز باید گذرنامه مستقل بگیرد.

بنابراین به طور کلی هر پسر زیر ۱۸ سال با داشتن رضایت و اجازه والدین خود می‌تواند مراحل دریافت گذرنامه را طی کرده و شرایط مهاجرت را داشته باشد. این افراد اگر ایرانی باشند و بخواهند از کشور خارج شوند، در صورتی که شرایط مشمول بودن برای خدمت سربازی را داشته باشند، باید مجوز نیروی انتظامی را داشته باشند. اما این مورد برای پسرانی است که بالاتر از ۱۸ سال باشند، زیرا زیر سن ۱۸ سال مشمول خدمت سربازی نمی‌شود.

شرایط مهاجرت و تمکن مالی برای پسران زیر ۱۸ سال

کسانی که قصد دارند از طریق تمکن مالی به یک کشور، مهاجرت کنند، باید شرایط مهاجرت را داشته باشند. این افراد در صورتی که زیر ۱۸ سال باشند و قصد مهاجرت آنها، اروپا باشد باید ثابت کنند که در حدود ۲هزار یورو در کشور خود، پس‌انداز دارند. چون معمولا افراد زیر ۱۸ سال، این مقدار پول ندارند، باید از سرمایه والدین خود استفاده کنند، تا بتوانند شرایط مالی را برای خود، مهیا کنند.

شرایط مهاجرت پسران زیر ۱۸ سال از طریق تحصیل

سران زیر ۱۸ سال اگر قصد تحصیل در دبیرستان‌های خارج از کشور خود را داشته باشند، باید به یکی از دبیرستان‌هایی که قصد تحصیل در آن را دارند، درخواست پذیرش ارسال کنند. برای پذیرش تحصیلی در کشورهای مختلف باید شرایط مهاجرت را داشته باشند. معمولا تحصیل در مدارس بین‌الللی دنیا به زبان انگلیسی است. بنابراین مهارت در زبان انگلیسی، می‌تواند یکی از شروط مهاجرت تحصیلی برای دانش‌آموزان پسر محسوب شود. دانش آموزانی که قصد تحصیل در خارج از کشور خود را دارند و سن آنها زیر ۱۸ سال است، می‌توانند به طور مستقل و یا به همراه والدین خود راهی کشور مقصد تحصیل شوند. برای دست یافتن به این هدف، باید شرایط مهاجرت را مطالعه کرده و با اخذ ویزای تحصیلی، مهاجرت کرده و در بهترین مدارس بین‌المللی دنیا تحصیل کنند.

کارت اقامت ترکیه

کارت اقامت ترکیه – کیملیک

برای ورود به ترکیه برای اتباع ایرانی در فرودگاه ویزای سه ماههء توریستی صادر میشود . اما اگر شما بخواهید بیش از این مدت در ترکیه سکونت کنید نیاز به دریافت کارت اقامتی ترکیه چه اقامت کوتاه مدت یا توریستی و چه بلند مدت دارید . به این کارت اقامت که نشان دهندهء سکونت شما در ترکیه است کیملیک گفته میشود . کیملیک درواقع کارت اقامتی شما در ترکیه است و شمارهء آن مثل کدملی در بسیاری از کارهای اداری به کار میاید .

انواع کارت های اقامت ترکیه

کارت قرمز

اولین و رایج ترین نوع اقامتی که همه میتوانند استفاده کنند، اقامت توریستی است که در واقع شما با ارائه مدارکی که اداره مهاجرت ترکیه درخواست میکند کارت اقامت شش ماهه، یک ساله و یا دوساله دریافت می کنید که فقط اجازه زندگی در این کشور را دارید و اجازه کار قانونی ندارید.

برای اقامت از طریق خرید ملک یا اجاره باید سند ملک یا قسمتی از آن به نام شما بوده باشد و به اداره مهاجرت اعلام کنید، که از این طریق قصد ماندن دارید.

اقامت از طریق ثبت شرکت هم به کسانی توصیه میشود که قصد کار و تجارت در ترکیه را دارند. در این نوع اقامت اداره مهاجرت مدارک مربوط به شرکت و فعال بودن آن را از شما درخواست خواهد کرد.(این نوع اقامت هم کارت ابی هست)

کارت زرد

اقامت از طریق گرفتن پذیرش از یک دانشگاه

با گرفتن این نوع اقامت به طور نیمه وقت اجازه کار کردن دارید و تا وقتی که کارت شما اعتبار دارد شما می توانید در ترکیه بمانید و از خیلی امکانات و تعرفه های دانشجویی هم میتونید استفاده کنید. معمولا برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید به زبان ترکی و یا انگلیسی تسلط کافی داشته باشید.

کارت آبی

مجوز کار شما در شرکتی است که کارت را برای شما درخواست داده است. اگر قبل از ورود به ترکیه شرکت مذکور برای گرفتن کارت شما اقدام کرده باشد یعنی در واقع شما با ویزای کار به ترکیه آمده اید، نیازی به کارت قرمز ندارید ولی اگر بعد از ورود به ترکیه شرکتی را پیدا کردید که برای شما مجوز کار میگیرد و استخدامتان می کند حتما باید قبل از آن کارت قرمز اقامت را داشته باشید. و حداقل باید 6 ماه اعتبار کارت مانده باشد.

کارت آبی را موسسین شرکت ها باید تقاضا کنند و بعد از 5 سال از گذشت این کارت می توانید درخواست شهروندی بدهید

البته توجه داشته باشید این ها کارت اقامت هستند و با شهروندی و دریافت پاسپورت ترکیه فرق دارند در صورت سرمایه گزاری و یا خرید ملک حداقل ۲۵۰ هزار دلار شما یک شهروند ترک بحساب میایید در غیر این صورت در دام شیادان گیر نکنید .

گم کردن کیملیک

اما چنانچه کیملیک شما مفقود شد ابتدا باید گزارشی از پلیس محل مفقود شدن دریافت کنید . خوب است که به پلیس اظهار کنید که نمیدانید که گم شده یا دزدیده شده است چون پلیس برای گم شدن کیملیک به شما نامهء الزم برای اداره مهاجرت را نمیدهد و فقط در صورتی که دزدیده شده باشد این نامه قابل دریافت است . بعد از مراجعه به پلیس و دریافت نامه ، با کپی کارت مفقوده ، نامه پلیس ، برگهء نفوس ،مبلغ صدور مجدد کارت اقامت و یک قطعه عکس ، به اداره مهاجرت مراجعه کنید . مبلغ را پرداخت میکنید و بعد از دریافت برگهء نوبت صدور ،منتظر مراجعه پست به منزل و تحویل کارت میشوید.